Ezzel a címmel indult útjára iskolánkban egy 4 alkalmat felölelő kémiai előadás sorozat, melyet az őszi szünetben tartottunk nyolcadikos diákjaink részére. Ezekkel a foglalkozásokkal az OVÖ Szántó Kovács János Területi Múzeum által írt TÁMOP-3.2.13-12/1-2012-0341 számú, „Mi van körülötted” című pályázat lebonyolításába kapcsolódtunk be.

Kémia szakos tanárként mindig is nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a tanítványaimat minél közelebbről megismertessem az őket körülvevő világgal, a körülöttük lévő anyagokkal, vegyszerekkel, s minél jobban felhívjam a figyelmet arra, hogy a kémia nem azért van, hogy kihasználva átalakítsuk a környezetünket, hanem azért, hogy élhessünk azokkal a lehetőségekkel, amelyeket a természet felkínál.

Az első foglalkozáson az éltető víz természetben lévő körforgásáról, majd a vezetékes vízről, annak minőségéről, felhasználásáról beszélgettünk, majd a víz - szerkezetéből következő -különlegességeiről esett szó. Ennek kapcsán megemlítettem Dr. Masaru Emoto „ A víz üzenetei” című filmet, amely a vizet, mint rezgést továbbító, átadó, megőrző, információt hordozó anyagként mutatja be. A foglalkozások végén ezt a filmet meg is néztük a gyerekekkel.

Vizsgáltuk a vizet, mint oldószert, majd a természetes vizek keménységét kimutató és megszüntető kísérleteket végeztünk. A foglalkozás végén elindítottunk egy kísérletet, mely a csont kalcium-karbonát tartalmát mutatja ki.

A második foglalkozáson az oldatokkal, és az oldhatósággal foglalkoztunk. Mivel fő témánk a víz, így elsősorban a vizes oldatok kerültek elő, és azok egyik legfontosabb tulajdonsága, a kémhatás. Itt külön kitértünk ennek biológiai, egészségügyi szerepére.

A harmadik foglalkozáson a konyha volt a fő cél, a leggyakrabban használt konyhai vegyszerek közül a só, a cukor, és az ecet volt a főszereplő. Számos, érdekes, látványos kísérlettel igazoltuk a hétköznapi vegyszerek sokszínűségét. A kórházi laboratóriumokban – a cukorbetegség kimutatására szolgáló - rutinszerűen végzett ezüsttükör-próba olyan jól sikerült, hogy valódi, gyönyörű ezüstkémcsövet láttunk a végén.

A negyedik foglakozáson a levegő került előtérbe, ennek legfontosabb alkotóelemei, a nitrogén, az oxigén és a szén oxidjai, kiemelve a szén-dioxid és a szén-monoxid között levő hatalmas különbséget. Majd, mint környezetszennyező anyagok közül a kén-dioxidról esett szó. Végül az alkoholokkal ismerkedtünk elméletben és kísérletileg egyaránt.

Zárásként – a 4 foglalkozás anyagából – egy tesztet tölthettek ki a diákok, melynek helyes megoldásáért jutalomban részesültek.


Orosháza, 2013. október 31.

      

Rózsa Judit Tünde

matematika-kémia szakos tanár

Mindennapok kémiája

Mindennapok kémiája_2013 vissza